Těžebně dopravní stroje
Harvestor je víceoperační stroj, který při těžbě dříví kácí, odvětvuje, rozřezává a ukládá strom v jednom cyklu. Jednotlivé výřezy zůstávají v porostu v neurovnaných, či urovnaných hráních. Celkový cyklus je plně mechanizovaný a automatizovaný.Harvestory se dělí do tří tříd podle výkonu, hmotnosti a dosahu výložníku jeřábu. V současné době se nejvíce prosazuje střední třída pro možnost jejího nasazení jak v probírkách tak v mýtní těžbě.
Historie harvestorové technologie a jejího použití v ČR
První generace těžebně dopravních systémů byla schopna zpracovávat pouze mýtní a nahodilé těžby většího rozsahu. Zde šlo především o rychlé nasazení na likvidaci imisemi poškozených porostů, při kterém se nehledělo kdy se práce provádí. Pracovalo se za jakýchkoliv půdních a klimatických podmínek pro dosažení maximální produktivity práce. Tyto stroje byly pro další zlepšení pojezdu z větší části vybaveny řetězy přes zadní boogie nápravu, které způsobovaly vznik ještě větších erozí, i když vykazovaly menší tlak na půdu. Právě z této doby přetrvává averze některých lesníků k těmto technologiím, protože stroje této generace vážily minimálně 22 tun, byly osazeny relativně úzkými pneumatikami, a při nevhodném nasazení značně poškozovaly jak porostní půdu, tak plochu vyvážecích linek.
Vyvážecí soupravy, vyvážecí traktory
Změnou principu dopravy dříví z vlečení na vezení se omezuje možnost narušování půdního povrchu soustřeďovaným dřívím, ale vzrůstá riziko uhutnění půdy jejím větším zatížením při pojezdu stroje. Tento problém je však konstrukčně řešitelný zvyšováním počtu kol, zdvojováním kol na nápravě.
Vzhledem k velkému množství firem, které vyvážecí soupravy, vyvážecí traktory a harvestory vyrábí a vzhledem k množství různých typů strojů od jedné firmy, není možné uvádět zde jejich výčet. Je to v podstatě i zbytečné, protože pro šetrné nasazení těchto strojů je nutné znát (a dodržovat) spíše níže uvedené zásady a vybrané technické parametry